Banyak hal dalam hidup ini yang bolih membahagiakan aku, namun tak ada yang lebih bahagia selain dari seseorang yang aku sayangi.....

Depa Tanya Lagi...


seorang sahabat telah bertanya:

tanya: hang teringat kat dia ka?(arwah isteri aku)...jwb : tentu la...bini kesayangan !!!...

tanya: tak mau cari ganti ka?...ada....mungkin sesuai ngan hang...
jwb : nanti sat lu....tak terpikiaq agi pasai tu....
tanya: kita dah lama bekawan...aku nak tanya hang secara peribadi buleh ka....
jwb : buleh haih...dulu kita sama2 susah....tak penah berahsia....
tanya: mokalu lagutu terima kasihlah...dari dulu lagi aku tengok hang dengan arwah cukup syok...tak penah berenggang....pi mana pun berdua...tak pernah bertengkaq...tak pernah bermasam muka...aku kagum la....  persoalan aku pasai pa boleh jadi lagutu....pasai pa yang hang sayang sangat kat dia....
jwb : o.k lah...secara ikhlas aku nak habaq.....yang sebenaqnya macam ni....

dia (arwah) memiliki keperibadian yang cukup istimewa bagi aku....terutamanya kami sama-sama susah dulu-dulu ni....tersangatttlah miskin....pengorbanannya membuat aku amat menghargai dan terhutang budi....dia dianugerahkan sikap ketaatan kepada suami....diantaranya ialah...

Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu suami dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa serta mertua
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga

itu sajalah yang ada pada dia...seorang wanita yang telah dijodohkanNya untuk aku....walau pun kami hidup sederhana...kesetiaan dan ketaatannya sehingga nafasnya tiba-tiba TERHENTI....


== ooooooo lagutuuuu....aku pun dok cari macamtu juga....InsyaAllah aku doakan kesejahteraan untuk hang.....aku juga....



Tiada ulasan: